دیابت و پنج راهکار عملی برای کنترل آن

Weight Gain
شش راهکار مهم برای افزایش وزن
2018/08/16
Fatty liver and its treatment
کبد چرب و شش راهکار مهم درمان و پیشگیری از آن
2018/08/16
نمایش همه

دیابت و پنج راهکار عملی برای کنترل آن

Diabetes

Diabetes

۱-رژیم لاغری اولین راهکار برای کنترل دیابت نوع دو

بسیاری از بیماران دیابت نوع دو اضافه وزن دارند و اضافه وزن عامل اصلی افزایش خطر بیماری شان است. میدانیم که در اضافه وزن، سلولهای بدن در مقابل انسولین مقاومت میکنند و قند خون افزایش میابد. بنابر این چاقی و مخصوصا چاقی شکمی عامل اصلی مقاومت به انسولین و بالا رفتن قند خون است. با کاهش وزن، مقاومت به انسولین کاهش یافته و غلظت قند خون کاهش می یابد. میتوان گفت که راه کنترل قند خون از کاهش وزن میگذرد. برای کنترل قند خون توصیه شده است که به نمایه توده بدنی زیر ۲۵ برسیم. در غیر این صورت کنترل قند خون با دارو و رژیم هایی که موجب کاهش وزن نمیشود، تاثیر مقطعی خواهد داشت. و در طولانی مدت موجب کنترل قند خون نخواهد شد.

۲-کم کردن مصرف شیرینی ها به عنوان قدم مهم

مصرف شیرینی ها و میوه جات شیرین یکی از مهمترین عوامل بالا رفتن تند هنگام قند خون است. استفاده از میوه های فراوان شیرین و نیز شیرینی و کیک و نوشابه و آب میوه های صنعتی میتواند در کنترل قند خون بسیار خطرناک باشد. البته ذائقه ی شیرین نیز در بسیاری از افراد کنترل خورانش غذاهای شیرین را بسیار سخت میکند. ذائقه ی شیرین قابل کنترل است و با کم کردن تدریجی دریافت غذاهای شیرین، ذائقه ی شیرین کم و کمتر میشود.

۳-عادت به کم خوری و خورانش مکرر

رژیم غذایی مطلوب در بیماران دیابتی، رژیمی است که وعده ی های غذایی مکرر و کوچک داشته باشد. این بدین معنی است که حداقل ۶ وعده ی غذایی در روز (۳ وعده ی اصلی و ۳ میان وعده) به خوبی میتوان در کنترل قند خون موثر است. فاصله ی ۳ ساعته وعده های غذایی نیز بسیار موثر است. فاصله های غذایی کمتر یا بیشتر از ۳ ساعت باعث اختلال در تنظیم قند خون میشود. برای مثال ساعت ۷ صبح وعده ی صبحانه، ساعت ۱۰ صبح میان وعده ی صبح، ساعت ۱۳ ناهار، ساعت ۱۶ میان وعده ی بعد از ظهر، ساعت ۱۹ شام و ساعت ۲۲ میان وعده آخر شب میتوانند بخوبی باعث کنترل قند شوند. میان وعده ها بهتر است یک لیوان شیر یا صد گرم میوه کم شیرین رنگی باشند. وعده های غذایی نیز بهتر است برنج بیش از ۷ قاشق غذاخوری و یا نان بیش از ۳ تکه به اندازه کف دست نباشند. سبزیجات و لبنیات کم چرب نیز در وعده ها به کنترل قند خون کمک خواهند کرد.

۴-تعادل در مصرف پروتئین و چربی و کربوهیدرات

در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به دیابت سهم کربوهیدرات پیچیده دریافتی خود را کاهش داده و سهم پروتئین دریافتی خود را افزایش میدهد. برای مثال بیمار گزارش میدهد که برای وعده ی شام هیچ نان یا برنجی مصرف نمیکند ولی ۲۰۰ گرم گوشت خالی مصرف میکند. این تغییر الگوی غذایی به این صورت در طولانی مدت باعث افزایش دفع نیتروژن و افزایش بار کلیوی شده و در نهایت باعث نارسایی کلیه خواهد شد. در برخی موارد نیز بیمار با حذف کربوهیدرات دریافتی، سهم دریافت چربی را افزایش میدهند که این خود نیز باعث بالا رفتن خطر بیمار های قلبی و عروقی خواهد شد. بنابر این مهم است که بیمار مبتلا به دیابت سهم قابل قبولی از کربوهیدرات (۵۵ درصد انرژی روزانه)، چربی (۳۰ درصد انرژی روزانه) و پروتئین (۱۵ درصد انرژی روزانه) را دریافت نماید.

۵-کمک گرفتن از فعالیت بدنی برای لاغر شدن در کنترل دیابت نوع دو

لاغری یکی از مهم ترین راهکار های کنترل قند خون است. در این میان رژیم لاغری به تنهایی قادر به لاغری نیست. افزایش فعالیت بدنی و ورزش میتوانند به لاغری کمک کرده و درنهایت به کنترل قند خون کمک نمایند. پیاده روی تند با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت به مدت ۱ ساعت در روز میتوانند به صورت محسوس در طولانی مدت به کنترل وزن و قند خون کمک نماید. دویدن یا قدم زدن به آرامی این اثر را نخواهد داشت. بنابر این توصیه به پیاده روی تند با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت به مدت یک ساعت میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *