شش راهکار مهم برای افزایش وزن

AFZAYESH GHAD
چهار راهکار مهم برای افزایش قد کودکان
2018/08/16
Diabetes
دیابت و پنج راهکار عملی برای کنترل آن
2018/08/16
نمایش همه

شش راهکار مهم برای افزایش وزن

Weight Gain

Weight Gain

۱-افزایش وزن از راه دریافت کافی مواد معدنی

در بسیاری از لاغری ها و کاهش وزن ها، دلیل اصلی کاهش اشتها و ضعف عمومی، کمبود آهن، روی (زینک) و سایر فلزات دو ظرفیتی است. در جمعیت ایرانی عامل اصلی ضعف و لاغری کمبود آهن است. و عواملی مانند کمبود روی در رتبه ی دوم است. بسیاری از افراد که ضعف دارند و لاغر هستند از مکمل های روی استفاده میکنند که این کار باعث بدتر شدن وضیعت آنها میشود. دلیل این ضعف این است که مکمل یاری دوز بالای روی باعث میشود که مقدار کم آهن جذبی نیز دیگر جذب نشود. که ضعف بیمار را افزایش میدهد. بنابر این مهم است که دلیل اصلی ضعف و لاغری تعیین شود و در صورتی که دلیل ضعف کمبود آهن یا کمبود روی است نسبت به مکمل یاری فلز دو ظرفیتی مربوطه اقدام شود.

۲-افزایش وزن از راه دریافت کافی پروتئین با کیفیت بالا

بسیاری از افراد که لاغر هستند، ضعف دارند و اشتهای کافی ندارند، میل به خوردن گوشت ها و مواد غذایی حیوانی مانند شیر و لبنیات و همچنین تخم مرغ را ندارند. این امر باعث میشود که این افراد از دریافت پروتئین با کیفیت بالا محروم شوند و بافت سازی، قد گیری، وزن گیری و شادابی آنها کاهش یابد. افرادی که بسیار لاغر هستند، در بسیاری موارد حالت تهوع دارند، بوی مواد غذایی حیوانی را نمیتابند و تمایلی به خوردن گوشت و لبنیات تخم مرغ ندارند. بنابراین مهم است که این افراد با مکمل یاری آهن، به کاهش اشتهای خود فائق آمده و تمایل به خوردن گوشت و مواد غذایی حیوانی پیدا کنند. که بتوانند دریافت غذاهای حیوانی را از سر بگیرند.

۳-افزایش وزن از راه دریافت متناسب چربی ها

بسیاری از افراد لاغر و ضعیف باور نادرستی دارند که فکر میکنند اگر غذا های پر چرب دریافت نمایند می توانند به وزن ایده ال خود برسند. در صورتی که این باور نادرست است. و دریافت طولانی مدت غذاهای چرب میتواند تعادل بافت چربی و بافت عضلانی بدن را به هم بزند و در نهایت باعث چاقی های موضعی شود. ضمنا این نوع رژیم های چرب باعث بالا رفتن چربی خون فرد میشود. دریافت زیاد چربی ها نمیتواند باعث رشد و تکامل عضلانی شود. بنابراین مهم است که الگوی دریافت مواد مغذی طوری باشد که فرد بیشتر از ۳۰ درصد انرژی روزانه را از چربی ها دریافت ننماید.

۴-افزایش وزن از راه دریافت متناسب قند ها

بسیاری از افراد فکر میکنند که با خوردن مقادیر زیاد شیرینی و قند میتوان به وزن مطلوب رسید. در صورتی که این طور نیست. این به این معنی است که خوردن فراوان شیرینی ها و قند ها نه تنها باعث افزایش وزن نمیشود، بلکه ضعف فرد را زیاد کرده و تعادل قند خون را به هم میزند. به طوری که فرد بعد از خوردن غذای شیرین احساس ضعف شدید داشته و تمایل به خوردن قند ها (و نه پروتئین) خواهد داشته که این حالت مطلوب نیست. غذاهای شیرین به صورت طبیعی پروتئین زیادی ندارند. و این باعث میشود که خوردن زیاد غذا های شیرین تعادل پروتئین و بافت سازی را در بدن کاهش دهد.

۵-افزایش وزن از راه پیاده روی روزانه برای تقویت اشتها و متابولیسم

یکی از راهکار های موثر برای افزایش متابولیسم بدن و بافت سازی، پیاده روی است. پیاده روی روزانه باعث میشود که ترشح هورمون رشد افزایش یافته و رشد بافت های پروتئینی، وزن و قد فرد افزایش یابد. میتوان گفت که هیچ عاملی مانند پیاده روی نمیتواند باعث تحریک پروتئین سازی شود. بسیاری از افراد باور نادرستی دارند که فکر میکنند اگر پیاده روی نمایند لاغر تر میشوند که این باور درست نیست. و اتفاقا پیاده روی باعث پیشرفت بافت سازی در بدن میشود. ضمنا پیاده روی در بسیاری از موارد باعث بهبود حال عمومی فرد شده و با برطرف کردن افسردگی ها و اضطراب ها میتواند به بافت سازی کمک نماید. که در نهایت به آرامش فرد منجر شده و باعث افزایش وزن خواهد شد.

۶-افزایش وزن از راه دریافت غذا در تعداد وعده های بیشتر در طول روز

بسیاری از افراد تصور مینمایند که با پرخوری در وعده ی ناهار و شام میشود به افزایش وزن رسید. در صورتی که دریافت غذا در طول روز به صورت مکرر و به آرامی میتواند موثر تر باشد. بنابر این پر خوری های روزانه با غذاهای چرب و شیرین تاثیر مفیدی بر افزایش وزن نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *