کبد چرب و شش راهکار مهم درمان و پیشگیری از آن

Diabetes
دیابت و پنج راهکار عملی برای کنترل آن
2018/08/16
Diet drsaedi
در دوره ی رژیم لاغری چگونه خرید نماییم
2018/08/16
نمایش همه

کبد چرب و شش راهکار مهم درمان و پیشگیری از آن

Fatty liver and its treatment

Fatty liver and its treatment

۱-درکبد چرب اگر وزن بالایی داریم، رژیم لاغری داشته و وزن کم نمائیم.

یکی از مهمترین علل کبد چرب اضافه وزن و چاقی است. در چاقی، سلولهای چربی در بین تمام بافت ها نفوذ می کنند. کبد از این قانون مستثنی نیست. یعنی کبد نیز دچار نفوذ سلول های چربی میشود. و همین باعث فشار به کبد و بالا رفتن غلظت آنزیم های کبدی میشود. جالب است که کاهش وزن همانگونه که میتواند سلول های چربی را از تمام بافت های بدن حذف کند، میتواند کبد را نیز از چربی پاک نماید. موضوع بسیار مهم این است که کاهش وزن تند هنگام روش مناسبی برای پاک کردن چربی ها از کبد نمیباشد. بطوری که کاهش وزن سریع در بساری از موارد، حتی میتواند باعث بدتر شدن وضیعت کبد چرب شود. بنابر این توصیه میشود که با کاهش ۵۰۰ کیلو کالری از انرژی توصیه شده روزانه، کاهش وزن نیم کیلویی در هفته داشته باشیم که در نهایت در ماه ۲ کیلو گرم کاهش وزن داشته باشیم. با حذف ۳ قاشق غذا خوری برنج، دو کف دست نان، یک عدد میوه و یک تکه گوشت از رژیم غذایی روزانه میتوانیم به اندازه ی ۵۰۰ کیلو کالری از رژیم روزانه را کاهش داده و در طی زمان به کاهش وزن مطلوب برسیم. کاهش ۱۰ درصد از وزن باعث بهبود یک درجه ای در کبد چرب میشود.

۲-در کبد چرب، مصرف میوه جات شیرین را کاهش دهیم.

تمام غذاهایی که دارای فروکتوز هستند میتوانند باعث بدتر شدن کبد چرب شوند. فروکتوز قندی است که در میوه های شیرین، عسل و شیرینی ها وجود دارد. در کشور ایران یکی از مهم ترین عوامل کبد چرب در افراد، عادت میوه خواری زیاد ایرانیان است. به علاوه ما عادت داریم که میوه های شیرین را بیشتر دوست داشته باشیم و مرغوب تر بدانیم. ما ایرانی ها تنها قومی هستیم که از میوه ها برای پذیرایی استفاده میکنیم که این عادت در هیچ جای دنیا معمول نیست. بنابر این میوه خواری زیاد و اینکه خوردن فراوان میوه را بی خطر میدانیم، میتواند بسیار خطرناک باشد. باید دقت کرد که نباید بیش از ۲-۳ عدد میوه در روز استفاده کرد. به علاوه توصیه میشود که این میوه ها نیز از انواع کم شیرین و رنگی باشد تا کم رنگ و شیرین و برای مثال میوه های آلبالو، گیلاس، توت ها و سیب سبز میتوانند بسیار مطلوب تر از میوه های موز و خربزه و مانند آن باشند. بنابر این توصیه میشود از خوردن آزاد میوه ها یا آب میوه ها اجتناب کرد.

۳-در کبد چرب، مصرف شیرینی جات را کاهش دهیم.

در دنیای امروز، بیش تر غذاها شیرین هستند. نان ها، آب، شیر و حتی غذاها شیرین هستند و حتی غذاهای معمول نیز با چاشنی ها و طعم های شیرین عرضه میشوند. برای مثال امروزه عادت به نوشیدن شیر کاکائو، شیر قهوه، نوشابه، و نیز عادت به خوردن شیرینی ها، کیک ها ومانند آنها داریم. عادتی که ۳۰ سال قبل در رژیم غذایی ما معمول نبود. برای مثال زمانی که به دیدار بیمار میرویم. با یک جعبه شیرینی یا کمپوت، این عیادت را آغاز مینماییم که احتمالا میتواند این عادت نامطلوب باشد. با توجه به تمام موارد گفته شده، توصیه میشود که مصرف شیرینی ها در کبد چرب به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد.

۴-در کبد چرب، از الکل اجتناب شود.

برخی از موارد کبد چرب، ناشی از نوشیدن الکل است. این نوع کبد چرب را کبد چرب الکلی مینامیم که یکی از مهم ترین انواع کبد چرب در دنیا است. در ایران نیز کبد چرب الکلی یافت میشود که در بسیاری از موارد عدم گزارش مصرف الکل وضیعت را بدتر مینماید. تمام انواع نوشیدنی های الکلی (چه تخمیری یا تقطیری) اثر یکسانی در افزایش خطر کبد چرب خواهند داشت. البته باید در نظر داشت که متابولیزه کردن الکل توسط آنزیم الکل دهیدروژناز کبدی بار کبدی را بسیار افزایش داده و کبد را تضعیف میکند. بنابر این توصیه میشود که چنان که کبد چرب الکلی یا غیر الکلی مشاهده شود، توصیه به قطع کامل نوشیدنی های الکلی شود.

۵-در کبد چرب از خوردن غذاهای چرب اجتناب شود.

همانگونه در بالا اشاره شد در درمان کبد چرب باید از خوردن غذاهای با انرژی بالا اجتناب شود برای مثال غذاهای سرخ کردنی، سس های مایونز، کره، لبنیات پر چرب، خامه، سرشیر، کباب کوبیده، گوشت های پر چرب و کله پاچه باید کاملا حذف شوند. شکلات ها (حتی شکلات تلخ) و شیرینی ها میتوانند خطر کبد چرب را افزایش دهند و همین دلیل پیروی از یک رژیم کاهش وزن مطلوب بسیار کمک کننده است.

۶-مصرف آنتی اکسیدان ها میتواند برای درمان کبد چرب بسیار مفید باشد.

تحقیقات نشان داده اند که مکمل های آنتی اکسیدان مانند عصاره ی گل خار مریم (سیلی مارین) یا ویتامین E و سلنیم میتوانند برای درمان کبد چرب بسیار کمک کننده باشند. بنابر این همه مکمل های کبد چرب، عصاره ی خار مریم را دارند که بسیار مفید است. در رژیم غذایی نیز پیروی از یک رژیم سرشار از ویتامین های مفید میتواند بسیار کمک کننده باشند.

1 دیدگاه

  1. ضمن عرض سلام و خسته نباشید ممنون از اطلاعات داده شده در این وب سایت به من خیلی کمک کرد تا بتوانم با بیماریم مبارزه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *