بایدها و نبایدهای دیابت
2019/01/01
ترفندهای بدن برای کنترل تشنگی
2019/01/27
نمایش همه

تغذیه افراد دیابتیک

سلام دکتر احمد ساعدی هستم متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران. امروز می خواهم در مورد تغذیه افراد دیابتیک صحبت کنیم یک سری باید و نبایدهایی را کسانی که بیماری دیابت دارند می دانند از ما هم بعضی اوقات می پرسند و بعضی باورها ممکن است که نادرست باشد مثلا خیلی افراد فکر می کنند عسل طبیعی اگر از کوه های فرضا کردستان و آذربایجان و اینها باشد لابد مشکلی ندارد برای کسی که دیابتیک است. در صورتی که این تفکر کاملا تفکر نادرستی است.

عسل هر چقدر هم که طبیعی باشد فروکتوز و گلوکوز آزاد دارد می تواند در طول روز باعث بیشتر شدن تند هنگام قند خون ما شود و این بالا رفتن تند هنگام یا خنجری شکل قند خون در طول روز می تواند سلول های ما را ضعیف تر و ضعیف تر کند. مخصوصا سلول هایی که در انتهای بدن مثل دست ها و پاها قرار دارند اینها بسیار مهم است که قند کافی به آنها برسد که در بیماران دیابتیک این اتفاق نمی افتد. به خاطر همین است که فرد بعد از مدتی طولانی اگر رژیم غذایی مناسب نداشته باشد حس می کند دست هایش یا پاهایش سر است فرد می شود در حمام اب جوش را باز می کند پاهایش می سوزد ولی متوجه نیست فرد می رود روی میخ با پاهایش متوجه نمی شود پایش زخمی شده است

اینها به خاطر این است که ما انتهای بدنمان باید خون رسانی و قند رسانی به خوبی اتفاق بیافتد که در افراط های زیاد کربوهیدراتی که باعث بالا رفتن خنجری شکل قند خون ما می شود این اتفاق نخواهد افتاد پس مهم است که ما در طول روز عادات غذایی داشته باشیم که قند خون ما به آرامی نه به شکل خنجر بالا و پائین رود در طول روز از بالا رفتن و پائین آمدن قند خون اجتناب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *